Interne audits leveren vaak niet het rendement op dat organisaties ervan mogen verwachten. Met onze frisse kijk op het uitvoeren van audits worden audits weer zinvolle instrumenten voor diagnose en verbetering. Auditen vanuit de ‘bedoeling’, de werkpraktijk centraal én eigenaarschap bij de medewerkers leggen, zijn principes die centraal staan in onze audits en trainingen. Lemon Consulting werkt daarin nauw samen met Cathy Snel van Expertgroep Kwalitijd.
Waarderend auditen
In onze visie zouden audits meer gericht moeten zijn op wat wél goed werkt in een organisatie en medewerkers energie moeten geven. Nu zijn audits te vaak gericht op het onderzoek naar de negatieve afwijkingen. Waarderend Auditen betekent een open gesprek hebben waarin medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over het werk dat ze doen en om actie te ondernemen in de verbetering die zij voor zich zien.
Lean auditen
Als er aanleiding is om te vermoeden dat er verspillingen in een proces zitten, zoals veel dubbele werkzaamheden, onnodig lange doorlooptijd of veel herstelwerkzaamheden, dan is een Lean audit mogelijk een passende auditvorm. In een Lean audit kijk je als auditor vanuit een Lean bril naar een proces of thema’s. Je doet dit samen met een team van medewerkers die werkzaam zijn in het te onderzoeken proces.
Auditen voor zelforganiserende teams
Steeds meer organisaties gaan toe naar zelforganisatie. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor het organiseren en uitvoeren van het werk zoveel mogelijk bij de uitvoerende teams wordt gelegd. Interne audits worden te vaak beschouwd als verantwoordelijkheid van de kwaliteits-afdeling. Hoe mooi zou het zijn als we in de organisatie en uitvoering van interne audits de teams ook zelforganiserend kunnen laten zijn.