Happy Work Webton

Ton Heerze, eigenaar van Webton sinds 1999, vond dat het nodig was om zijn bedrijf toekomstbestendiger te maken.

Voorheen vertrouwde hij volledig op zijn eigen instinct voor het ontwikkelen en verbeteren van processen, maar hij en zijn zus Anke Heerze realiseerden zich dat er meer nodig was dan alleen zijn gevoel voor toekomstige groei. Webton moest in staat zijn om zelfstandig te opereren, zelfs zonder zijn aanwezigheid, en er moest een grondige evaluatie plaatsvinden van de bedrijfsprocessen en de (inefficiënte) routines die door er de jaren heen waren ingeslopen. Hij vroeg zich ook af of zijn teamleden net zoveel voldoening uit hun werk haalden, of ze wel bezig waren met taken waarin ze uitblinken en of ze het belang van hun bijdrage begrepen. Dit was het moment dat Sasja in beeld kwam. Sasja, heeft, naast de ervaring die ze heeft met procesoptimalisatie en bedrijfsvoering, juist oog voor de mensen op de werkvloer. Werkgeluk, een blij team dat elkaar ondersteunt en zaken bespreekbaar maakt, een positieve leercultuur en het ideale werkklimaat: dit zijn onderdelen waar Sasja met een team naartoe werkt.

Werkwijze

Samen met Sasja hebben de medewerkers en Ton gewerkt aan de Droom van Webton. Door sessies & workshops werden zowel de missie als visie van Webton duidelijk. Vragen als ‘Waar sta je voor?’ (het ontzorgen van klanten op gebied van internet en een succesvolle website lanceren) en ‘Waar ga je voor?’ (succesvolle & gelukkige werknemers) werden uiteindelijk een belangrijk onderdeel van dit verander traject. ‘Duurzaam inzetbare medewerkers’ werd het sleutelwoord. “Onze filosofie is dat bepalen en varen van de koers absoluut niet iets is dat een ondernemer alleen kan, wij zijn immers met elkaar Webton. Het is belangrijk dat we een gezond bedrijf zijn, waar iedereen met plezier werkt en we elkaar blind kunnen vertrouwen. Een goed team is sterker dan alle individuen bij elkaar.” Na een jaar van veranderingen implementeren en groei komen ze dan ook met ‘Happy Work Webton’. Een van de resultaten van deze visie en het verandertraject? Webton werd in 2018 uitgeroepen tot het fitste bedrijf van Twente!

Kwalitatieve doelstelling: duurzaam inzetbare medewerkers

Wat is dat dan precies, duurzaam inzetbare medewerkers? En hoe kom je op dat niveau? Sasja heeft daarin de volgende aanpak gebruikt: allereerst is door middel van een workshop met daarin het Why-How-What model de ‘Droom van Webton’ gevisualiseerd. Vervolgens is er gekeken naar The True North, procesoptimalisaties, sturing op KPI’s en optimalisatie van het CRM systeem. Op basis daarvan zijn er verschillende zaken geïmplementeerd: medewerkers zijn elk verantwoordelijk voor een subvraagstuk (waardoor alle medewerkers betrokken zijn), er is zowel een dagstart als een weekmeeting als reflectiemoment ingesteld (zijn we nog op koers?) en er bleek behoefte aan een ‘Samen groeien’ workshop waarin medewerkers elkaar feedback leren geven. Zodoende kunnen ze gesignaleerde verbeterpunten op de juiste wijze met elkaar bespreken. Tijdens verschillende bijeenkomsten en het maken van de duurzame inzetbaarheidstoets staat ook continu het welbevinden van de medewerker centraal. Door nieuwe inzichten en het bevorderen van de leercultuur is het team dagelijks aan het verbeteren.

Webton: een geoliede machine

De resultaten liegen er niet om. Onder de medewerkers heeft een duidelijke verschuiving plaatsgevonden, van puur werknemerschap naar een meer ondernemende houding. Een sterk gevoel van gemeenschappelijkheid is gegroeid, met een toegenomen verbondenheid en een dieper bewustzijn over het dagelijkse werk, het plannen van activiteiten en zelfreflectie. Het hele team staat achter de gezamenlijke visie en leeft deze ook echt na. “We hebben meer verantwoordelijkheidsbesef en inzichten in ons werk en prestaties gekregen en successen worden gevierd met elkaar. Het is ongekend hoe de productiviteit en het werkplezier verbeterd is, door het werk op een andere wijze te organiseren” aldus Ton. Tot slot heeft Sasja’s coaching en de tools die aan de organisatie zijn gegeven, ervoor gezorgd dat Webton zelf de leiding heeft genomen in hun veranderingsproces. Het resultaat? Ze zijn nu in staat om zelfstandig te blijven verbeteren, zonder de noodzaak van een externe adviseur.

“Van Webton is een geoliede machine gemaakt!”

“Sasja kijkt echt specifiek naar onze situatie en waar ons bedrijf behoefte aan heeft. De geboden oplossingen zijn goed te realiseren en in te bedden. De impact van het verandertraject is zo ontzettend groot, dat we echt vol trots terugblikken en Sasja enorm dankbaar zijn.”